Tack för i år! Välkomna igen den 24 maj 2018!

Backloppet S:t Hans Extreme är loppet i Lund som ger alla en rejäl utmaning. Går det inte upp så går det ner och däremellan finns några få platta partier. Men alla går i mål med ett leende på läpparna. I år bjöds på strålande sol och värme den 18 maj när loppet avgjordes för 14:e året i rad. I det klassiska loppet kan man välja på Extreme (10 km med 560 meters stigning) eller Extreme Light (5 km med 280 meters stigning). I år fanns dessutom en ultraklass med 6 timmars maxtid där det gällde att avverka så lång distans som möjligt på den backiga banan. Det var ca 320 tävlande och en hel del publik som kom till S:t Hans backar i år. Med tävlingscentrum strategisk placerat innanför banan med marketenteri och snabb resultatservice blev det mycket att göra för hejarklackerna. En man passade på att fira sin 70-årsdag med picnic för hela familjen och påhejning av sin svågers lag. Välkommen på 15-års-jubileum för detta roliga och utmanande lopp den 24 maj 2018.

Resultat från S:t Hans Extreme 2017

Resultaten från S:t Hans Extreme 2017 finns nu publicerade på resultat-sidan. Här nedan följer en sammanställning av topp 3 i respektive klass.

Damer Extreme Ultra 6 h

1.   51,8 km   Lotta Thörn, Scania Road Runners
2.   44,4 km   Line Kolbe, Team Fairing
3.   42,9 km   Karin Mattsson, Scania Road Runners

Herrar Extreme Ultra 6 h

1.   68,8 km   Kristian Soltesz
2.   61,1 km   Martin Bengtsson, Team Nordic Trail
3.   60,2 km   Henrik Roos, Scania Road Runners

Damer Extreme 10 km

1.   47:08   Anna Svensson, MAI
2.   53:06   Sara Snogerup Linse, Ulfs Minne
3.   53:52   Emma Malmström

Herrar Extreme 10 km

1.   39:53   Krister Sellman, IF Malmö Löp
2.   40:27   Johannes Tegner, SVAL
3.   43:55   Stuart Ansell

Damer Extreme Light 5 km

1.   23:08   Freya Orban, IF Ski Team Skåne
2.   25:00   Devon Spika, IF Ski Team Skåne
3.   25:07   Karin Björk, Running Friends

Herrar Extreme Light 5 km

1.   20:51   Erik Lindfors, IFK Lund
2.   21:02   David Andersson, IFK Lund
3.   21:21   Leo Enroth, Lunds OK

Välkommen!

Välkommen till S:t Hans backar och S:t Hans Extreme idag. Samling är mitt på området där det står TC på kartan.

Efteranmälan
Är du inte redan anmäld kan du efteranmäla dig idag kl 17.00-18.00 på tävlingsplatsen. Efteranmälan kan endast göras mot kontant betalning i jämna pengar, eller swish, i samband med anmälan. Efteranmälan innebär höjd avgift, 250:- för vuxna och 150:- för ungdomar/juniorer/studenter med 30:- rabatt för egen sportidentbricka. Det går att efteranmäla sig till Ultra-klasserna kl 13:30-14:00 på tävlingsdagen på tävlingsplatsen.

Starttider

14:00 Herrar Extreme Ultra och Damer Extreme Ultra (6 h)
18.30 Herrar Extreme Light och Damer Extreme Light (5 km)
19:00 Herrar Extreme och Damer Extreme (10 km)

Nummerlapp och sportident
Alla som springer ska hämta ut sin nummerlapp och sportident-bricka för tidtagning om du inte talat om vid anmälan att du använder din egen sportident-bricka. Har du redan hämtat ut ditt kuvert på Löplabbet så ska du givetvis inte hämta ut det igen på tävlingsplatsen.

13.30 – 13.55 Utlämning av nummerlapp och sportident för Ultra-klasser
17.00 – 18.00 Utlämning av nummerlapp och sportident för löpare i Extreme 10 km och Extreme Light 5 km

Det är viktigt sen att du lämnar tillbaka hyrd sportident-bricka efter avläsning vid målgång. Detta gäller även om du brutit att du ansvarar för att brickan kommer till målet, läses av och återlämnas.

Fler frågor?
På vår info-sida finns svaret på många frågor. Vi finns också på Facebook.

Kolla banan!

Banan för S:t Hans Extreme går på en slinga som är 2.55 km. Banan slingrar sig runt på S:t Hans Backar och har ca 140 m stigning per varv. Underlaget är mestadels gräs eller något upptrampad stig. Extreme springer fyra varv och Extreme Light två varv. Se hela sträckningen, tekniska data och lite bilder här. För Extreme Ultra-klasserna tillkommer en plattare slinga som förlänger varje varv. En karta som visar denna extra slinga hittar du här.

Träningsdags!

Nu har träningen för S:t Hans Extreme kommit igång. Om du ger dig ut för att provlöpa kommer du att se en tydlig stig och många dobbavtryck, plus en och annan löpare i full eller måttlig fart. Just nu behöver inte träningen fokusera på något annat än att ta sig runt rundan. Ta det lugnt och njut av vårens antågande och det allt torrare underlaget. Se upp bara i vissa nedförsbackar där det ännu är lite halt!